26 lutego 2014

Moje pierwsze pączki

Muszę przyznać, że pączki robiłam pierwszy raz w życiu, nie licząc kiedy pomagałam mamie przy pieczeniu lata temu. Ale wtedy moje pomaganie ograniczało się do posypywania pączków cukrem pudrem lub nakładaniem lukru :)
Z racji, że jutro tłusty czwartek, postanowiłam  tym razem sama się za nie zabrać. Wyszły pulchniutkie, pyszne i bardzo słodkie. Same kalorie. Ale jutro niech nikt nie waży się ich liczyć. Ja już przestałam liczyć dzisiaj.

Składniki na ok. 25 sztuk: (składniki powinny być w temperaturze pokojowej)
450 g mąki
3/4 szklanki mleka
1/3 szklanki śmietany 18%
7 g suchych drożdży
3 żółtka  + 1 całe jajko
60 g roztopionego masła
75 g cukru pudru
szczypta soli
skórka starta z jednej pomarańczy
marmolada (u mnie z dzikiej róży)
olej lub smalec do smażenia


  1. Jajka utrzeć z cukrem pudrem i szczyptą soli na puszystą masę.
  2. Mąkę przesiać, dodać drożdże, śmietanę, roztopione masło, mleko, jajka, oraz skórkę z pomarańczy. Wyrobić ciasto. Jeśli jest za rzadkie można dosypać mąki, tylko nie za dużo, aby pączki nie były potem za twarde. Odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Ciasto powinno podwoić swoją objętość.
  3. Gotowe ciasto wyłożyć na stolnicę i rozwałkować na grubość ok. 1 cm. Wykrawać kółka. Na środek każdego nałożyć po łyżeczce marmolady. Skleić, odkładać do ponownego wyrośnięcia. Ok. 10 minut.
  4. Olej należy podgrzewać powoli, aby równomiernie nabrał temperatury. Smażyć pączki na złoty kolor z obu stron. 
  5. Pączki odsączyć z tłuszczu i wystudzić.
  6. Dekorować lukrem, cukrem pudrem, albo białą czekoladą z dowolną posypką. Jak kto lubi. U mnie ganache z białej czekolady, pistacje, orzechy włoskie, mielona czekolada i cukier trzcinowy. 

Udanego Tłustego Czwartku!


Tłusty czwartek 2014

1 komentarz:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...